Det er en helt riktig vurdering.
Den generelle følelsen blant forbrukere nå er at merkevarer bør fokusere på hvordan de kan hjelpe til, i motsetning til å kun tenke på salg.
Det du antageligvis allerede har fått med deg, er at denne pandemien har også påvirket digital kommunikasjon. Tall fra Hubspot (2020) sin egen kundedata viser en drastisk økning engasjementet blant digitale brukere.
Det vil si at målgruppen din generelt bruker mer tid, og gir mer oppmerksomhet til, det som foregår digitalt. Dermed har du større sannsynlighet for å treffe målgruppen nå, enn det du har hatt tidligere. Det er ingen tvil om at dette potensielt kan gjøre mye for effekten av din markedskommunikasjon.
Men vær forsiktig! Kommuniserer du feil kan det resultere i katastrofale konsekvenser for merkevaren din.
Og det inntrykket vil vare.
Markedsføring er fortsatt viktig og du bør ikke slutte å kommunisere med kundene dine, men ta deg en pause og tenk deg litt om før du publiserer neste artikkel eller neste innlegg på LinkedIn og still deg selv de følgende spørsmålene:
Disse 4 spørsmålene vil ikke løse alle dine utfordringer nå, men det er en god start.
Det er også på høy tid å ta en gjennomgang på planlagte aktiviteter og vurdere om budskapet fortsatt er relevant for tiden vi er i nå.
Sitt ned og tenk på hva du vil si til din målgruppe og vær helt sikker på at det du kommuniserer ikke gir feil inntrykk av bedriften. Det kan virke som en omfattende oppgave å revurdere hele kommunikasjonsstrategien, men det vil lønne seg i lengden.
Strategiene må nok vurderes nøye en stund fremover, men husk også at dette er en fin mulighet til å vise den menneskelige siden av merkevaren.
Det kommer kundene dine til å huske lenge etter denne krisen er over.