Når det kommer til kommunikasjon handler det om å bygge tillit med målgruppen og kundene, men dette skjer ikke over natten. Markedsføring er et langsiktig arbeid som utvikler seg med bedriften, og markedet den befinner seg i, over tid.
Du styrker tilliten mellom bedriften og kundene ved å jevnlig kommunisere ut ditt budskap, på kanaler som gjør det enkelt for målgruppen å bli engasjert i det budskapet. Bruker du nettsiden din som hovedkanal må denne for eksempel være optimalisert for brukervennlighet – hvis ikke risikerer du å miste tilliten til kunden.
Vedlikehold av nettside og jevn kommunikasjon er desto viktigere nå når markedet er farget av usikkerhet. Leverandører, kunder og samarbeidspartnere må vite at du er tilstede og tilgjengelig.
Men hva kan du gjøre?
Først og fremst må du finne ut hvor bedriften står i dag. Ta deg tid til å se gjennom hvordan synligheten til din bedrift er i dag; kommuniserer dere ofte med målgruppen? Får dere resultater av det? Hvordan fungerer nettsiden? Hvor høyt oppe dukker den opp på søkeresultatene? Publiserer dere innhold som engasjerer?
Alle disse betraktningene kan være utfordrende å vurdere uten videre kunnskap om digital markedsføring, men fortvil ikke, for her er et par punkter som kan hjelpe deg på veien:
Disse betraktningene vil hjelpe deg å kartlegge hva som må gjøres for at din bedrift har den digitale tilstedeværelsen som kreves i dagens marked. Det vil gi deg en pekepinn på hva markedsføringsstrategien og kommunikasjonsstrategien bør fokusere på fremover.
Både en langsiktig og kortsiktig kommunikasjonsstrategi er viktig å ha på plass for alle bedrifter. Den langsiktige strategien bør fokusere på å øke styrken til merkevaren over tid, mens en kortsiktig kommunikasjonsstrategi gjerne kan fokusere på salgsfremmende tiltak over en 6-måneders periode.
Med dette på plass er du sikret forutsigbarhet i din markedsføring, i ellers uforutsigbare perioder.