01.10.2025

Budsjett 2026: Sett av plass til ambisjonene

Høsten betyr budsjettprosesser. Excel-arkene skal fylles ut, tallene må stemme og alle kostnader forsvares. Det er fort gjort å tenke at kommunikasjon og markedsføring er en post man kan kutte litt i. Men hva skjer da med ambisjonene dere har satt for 2026?

Hvis budsjettet bare speiler driften, får dere akkurat det – drift. Og drift er nødvendig, men det tar dere sjelden fremover. Skal dere vokse, vinne nye markeder eller styrke posisjonen deres, må det også settes av plass til ambisjonene. Og da er kommunikasjon et av de viktigste virkemidlene dere har.

Ikke bare utgiftsposter

Altfor mange budsjetter ender som en oppramsing av aktiviteter: X kroner til annonser, Y til innhold, Z til konferanser. Da blir kommunikasjon redusert til en samling utgifter, uten noen tydelig kobling til hva dere faktisk vil oppnå.

Et bedre utgangspunkt er å starte i den andre enden: Hva er målene for neste år? Skal dere hente inn flere kunder? Øke synligheten i et nytt marked? Eller kanskje styrke arbeidsgiverprofilen for å tiltrekke dere riktig kompetanse? Når målene er tydelige, blir det enklere å velge hvilke tiltak som fortjener en linje i budsjettet – og hvilke som ikke gjør det. På den måten får tallene en direkte kobling til ambisjonene.

– Et godt budsjett handler ikke om størrelsen på potten, men om prioriteringene. Vi ser at de som lykkes best, er de som tør å kutte det som ikke bidrar til målene og heller satse på det som faktisk gjør en forskjell, forteller Ingolf Steensnæs.

Kommunikasjon som helhet

Når ambisjonene og tallene henger sammen, er neste steg å se på hvordan tiltakene sys sammen. Kommunikasjon er sjelden én enkelt aktivitet, men et samspill av mange brikker: betalt annonsering som skaper oppmerksomhet, innhold og organisk synlighet som bygger tillit, PR som gir troverdighet, og employer branding som gjør dere attraktive som arbeidsgiver.

Poenget er ikke å gjøre alt samtidig, men å sette sammen en helhet som faktisk støtter de målene dere har satt. Når tiltakene spiller på lag, forsterker de hverandre. Da får dere ikke bare mer igjen for hver krone – dere får også et budsjett som henger sammen med ambisjonene dere har satt for selskapet.

– Det hjelper lite å ha gode annonser hvis nettsiden ikke leverer, eller å satse på innhold hvis ingen ser det. Effekten kommer først når ting henger sammen og drar i samme retning.

Sett av plass til vekst

Så når du sitter med budsjettarket foran deg: Har du bare dekket dagens drift, eller har du også satt av midler til å realisere ambisjonene?

Det er de selskapene som tør å prioritere kommunikasjon strategisk, som får mest igjen for hver krone. De bygger ikke bare synlighet, men tillit, etterspørsel og konkurransekraft. Og det kan fort bli forskjellen på å stå på stedet hvil – eller å faktisk nå målene dere har satt for 2026.

– Noen kaller det kommunikasjon og markedsføring. Vi kaller det fremgang. Og når budsjettene speiler ambisjonene, er det akkurat det dere får, avslutter Steensnæs.

Noen kaller det kommunikasjon og markedsføring. Vi kaller det fremgang.

Kontakt