Hvordan prioritere i neste års markedsføringsbudsjett?

Kommunikasjonshuset
Planleggingen for neste år er godt i gang for mange selskaper, og markedsføringsbudsjettet skal igjen settes. Mange opplever nå tøffere økonomiske tider, og prioriteringer må gjøres for at ting skal gå rundt. Men hvor starter man, og hva bør prioriteres for å fortsatt få gode resultater av neste års markedsføring?

1. Start med det fundamentale

Å opprettholde synligheten til selskapet er uunnværlig, spesielt deres digitale tilstedeværelse. Å være synlig i dag er nesten synonymt med å være kontinuerlig aktiv, på nettsider, søkemotoroptimalisering (SEO) og i sosiale medier. Stopper den organiske aktiviteten her blir du verken lett å oppdage eller finne.

2. Strategi

En god markedsføringsstrategi kan være uvurderlig når du står overfor behovet for å redusere markedsføringsbudsjettet. Mens det kan være utfordrende å redusere markedsføringskostnadene, kan en gjennomtenkt strategi hjelpe deg med å maksimere effekten av gjenværende ressurser. Husk også at en markedsføringsstrategi ikke er hugget i stein og bør justeres etter eksterne forhold.

3. Bruk data riktig

Datadreven beslutningstaking spiller en stadig viktigere rolle i B2B-markedsføring, spesielt i økonomiske nedturer. Det er avgjørende å samle inn og analysere data for å forstå hvordan markedsføringsinnsatsen påvirker resultater. Bruk tilgjengelig data til å ta strategiske valg når du nå må gjøre prioriteringer i neste års markedsføringsbudsjett.

4. Gå analytisk til verks

Gå tilbake og analyser hvilke tiltak som har fungert og finn ut hvorfor. Ta deg tid til å se tilbake på tidligere prestasjoner og identifiser suksessfaktorer og flopper. Går du grundig til verks kan du finne skjulte skatter og unngå fremtidige fallgruver som hjelper deg å optimalisere og prioritere kommende markedsføringstiltak.

5. Langsiktige vs. kortsiktige initiativer

Det langsiktige jobben med merkevarebygging kan virke mindre fristende sammenlignet med kortsiktig prestasjonsorientert markedsføringsinitiativ, men må prioriteres, kanskje spesielt i økonomisk krevende tider. En sterkere merkevare og oppfattet kvalitet øker nemlig betalingsviljen til kunder. Ett tips er å fokusere på områder med størst potensial som bygger opp din digitale tilstedeværelse: kvalitetsinnhold, merkevarebygging, SEO, riktig trafikk, automatisering og effektivisering av kostnader.

6. Prioriter eksisterende kunder

I økonomisk krevende tider er det ofte lettere og billigere å beholde eksisterende kunder enn å skaffe nye. Fokuser på å opprettholde og styrke relasjonene med dine nåværende kunder gjennom tilpassede tilbud og service.

7. Vær tilpasningsdyktig og realistisk

Evnen til å tilpasse seg og tenke nytt er avgjørende i utfordrende tider. Gode strategier skiller seg ut når det virkelig gjelder. Med riktig tilnærming, kunnskap og verktøy kan du navigere gjennom de mest krevende tider og komme styrket ut på den andre siden.

Så når du vurderer markedsføringsbudsjettet ditt sørg for at det er godt planlagt og vær åpen for justeringer underveis.


Med markedsbudsjettet og markedsplanen på plass er du klar for et nytt kalenderår. En realistisk plan for gjennomføring av markedsplanen er noe som ikke bør glemmes. Vi vet alle hvor hektisk arbeidshverdagen blir, og i selskap med små markedsavdelinger og delte stillinger blir det ofte lett å prioritere andre ting fremfor egen markedsføring.  

Markedsføring gir vekstpotensial, og å forsømme egen markedsføring, selv i krevende tider, blir som å tisse i buksen for å holde varmen, du ender opp med veldig kalde leads.


Utforsk nye digitale muligheter
Snakk med oss

Flere saker

No items found.
Kommunikasjonshuset © 2023
PersonvernPersonvern - Spot